Love U Guys

Sunday 25 September 2011

PMS (Premenstrual Syndrom)

Hyee.. Korang sumer sihat?? Lau sihat Alhamdulillah tapi kalu tak cepat-cepat la p klinik.. Same la cam aku hari ni.. adesss... selsema lak.. perkara yang paling aku benci skali.. Tapi aku hapdate blog ni bukan nak cite sal selsema aku ni ha.. Aku nak share ngan korang sal penyakit yg melanda kaum perempuan sahaja.. Ape tu??? Hah.. korang pernah dengar tak PMS (Premenstrual Syndrom).. Kalu perempuan mungkin pernah la tapi kalu kaum lelaki aku rasa tak ramai yang tahu...

So, kat sini aku nak share ngan korang sal gejala PMS ni.. Yang lelaki pown ley amek berat gak supaya korang tahu macam mana nak handle awek, isteri atau adik beradik perempuan korang.. Mana la tau tiba2 dorang mengalami gejala ni bile bersama korang kan.. So, layannn....



Sindrom pra-haid atau lebih dikenali sebagai PMS (Premenstrual Syndrome) adalah situasi perasaan dan rasa tidak selesa yang dialami oleh wanita menjelang haid. Ada banyak perkara yang boleh menjadi faktor atau penyebab berlakunya gejala PMS ini. Antaranya ialah ketidakseimbangan estrogen dan progesteron dalam tubuh, kadar gula yang menurun kerana pengeluaran insulin yang meningkat dengan tiba-tiba dan kekurangan vitamin B. Sindrom pra-haid atau PMS ini boleh dikategorikan kepada beberapa jenis.

PMS Jenis A
Keadaan yang dialami : gelisah, mudah marah, mood berubah-ubah dan insomnia.
Faktor penyebab : Progesteron lebih banyak dari banyak dari hormon estrogen dan menyebabkan pengeluaran adrenalin dan serotonin. Keadaan ini juga mungkin boleh disebabkan oleh kurangnya vitamin B6.



PMS Jenis C
Keadaan yang dialami : Sakit kepala, pening kepala dan jantung berdebar-debar
Faktor penyebab : Keadaan ini hampir sama dengan hipoglikemia, akibat tingginya kadar insulin dalam darah. Keadaan ini juga boleh berlaku disebabkan oleh kekurangan magnesium.



PMS Jenis D
Keadaan yang dialami : Tekanan, mudah lupa dan insomnia
Faktor penyebab : Kekurangan vitamin B dan juga kadar estrogen lebih rendah dari progesteron. Juga diakibatkan oleh kadar aldesteron yang tinggi dalam darah. Aldesteron adalah hormon yang mempengaruhi keseimbangan cairan tubuh.



PMS Jenis H
Keadaan yang dialami : Berat badan bertambah, payudara membengkak, perut kembung, tangan dan kaki bengkak
Faktor penyebab : Tingginya kadar aldesteron dan estrogen dalam darah. Kurangnya vitamin B6 dan magnesium..



CARA MENGATASI PMS

  1. Campurkan halia yang telah ditumbuk dengan serbuk lada hitam. Kuantiti sama banyak antara kedua-dua bahan. Makan dalam 1 @ 2 minggu sebelum haid . Cara nak telan tu tak kisahlah macam mana pun. Untuk lebih senang gunakan kapsul kosong lebih kurang 2 biji sekali makan .Tapi kenalah cepat menelannya sebelum ia lembik . Sekali makan anda tidak akan dapat senggugut selama 3 bulan berturut-turut. 
  2. Amalkan meminum air suam sekerap yang mungkin. Kesannya tanpa sedari anda tidak akn dapat senggugut lagi..
  3. Melakukan senaman seperti lompat bintang, pasak bumi, dan hula-hoop sebanyak mana yg mampu. Ini diyakini dapat meregangkan sel-sel malas dan menguatkan kepala lutut.



p/s: For those girl yang nak merajuk, sila merajuk atau naik gila pada hari anda menstruasi, your boyfriend or husband xley nak salahkan u oll 100% kan?? hahahahaha.. :p


~EyazzYaacob~

Jangan Segan Jangan Malu Nak LIKE Yer

4 comments:

  1. hoh..tq...amat berguna
    cun awk cun..!!
    xyz4mir.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. ur welcome...
    sharing is caring rite.. :))
    tenkiu.. ^_^

    ReplyDelete
  3. kalau saye pms , boyfie bawak pegi shopping . weeee~ ;p

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...